De afgelopen jaren zijn er onderzoeken en gesprekken gaande over een manier om op de Donderbergrotonde betere doorstroming en meer verkeersveiligheid voor met name fietsers te bereiken. De rotonde vormt de verbinding tussen de N225 en de Maarsbergseweg, de provinciale weg N226. De N226 leidt naar rijksweg A12 en vormt daarmee een belangrijke route tussen de woonkernen aan de N225 en het snelwegennet.
Tijdens een bijeenkomst met gemeenteraadsleden van Utrechtse Heuvelrug en leden van Provinciale Staten in januari 2024 is besloten om een oplossing uit te werken met een fietstunnel die onder de rotonde door gaat. Dit ontwerp is nog een concept en nog niet definitief goedgekeurd door de provincie.
Belangrijkste voorstellen
- Fietsers van Leersum naar Doorn maken gebruik van een fietstunnel onder de rotonde door.
- Er komt een nieuw fietspad voor de route van Leersum naar Maarsbergen op de plek van het oude bospad dat achter appartementengebouw Beau Lieu loopt. Het bestaande fietspad langs de provinciale weg van Leersum naar Maarsbergen (N226) wordt verwijderd.
- Vanuit de Broekhuizerlaan leidt het fietspad richting Leersum naar een aparte fietsoversteek ter hoogte van de Koningin Wilhelminalaan. Om hiervoor ruimte te maken, vervalt de linksafstrook van de Rijksstraatweg naar de Koningin Wilhelminalaan. Linksaf slaan blijft uiteraard wel mogelijk. Er wordt ook rekening gehouden met voldoende opstelruimte voor fietsers, waaronder veel scholieren.
- Voor voetgangers komt er een zebrapad ten zuidwesten van de Koningin Wilhelminalaan. Dit betekent dat fietsers en voetgangers voortaan op gescheiden locaties, op afstand van de rotonde, oversteken. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede. Het ontwerp voorziet ook in een snelheidsverlagend drempel/plateau vanaf het zebrapad tot voorbij de bushalte.
- De bushalte wordt in dit plan iets verplaatst. De bus halteert niet langer in een haven, maar op de rijbaan zelf. Dit levert tijdwinst op, omdat de bus niet hoeft in te voegen na de stop op de halte. Om te voorkomen dat auto’s de bus tijdens het stopmoment inhalen, wordt er een verhoogde middenberm aangelegd tussen de twee rijstroken.
Fietstunnel met voetpad
De tunnel moet uiteraard voldoen aan veiligheidsnormen, zoals goede zichtlijnen en sociale veiligheid. In eerste instantie is de tunnel bedoeld voor fietsers. Omdat voetgangers ook gebruik kunnen maken van de onderdoorgang, wordt er een voetpad van 1,5 meter breed aangelegd. De tunnel wordt zo ontworpen dat deze toegankelijk is voor fietsers, snelle fietsen en brommers.
Om de tunnel te kunnen realiseren is het nodig te onderzoeken wat de gevolgen zijn voor de toegang tot de nabijgelegen appartementen van Donderberg en Beau Lieu. Hierover vindt overleg plaats met de betrokken vereniging van eigenaren.
Vervolg
De ontwerpvoorstellen worden eind april/begin mei 2025, inclusief kostenraming, voor besluitvorming voorgelegd aan Provinciale Staten. Rond die tijd is er opnieuw een informatiebijeenkomst voor alle omwonenden en belanghebbenden. De realisatie zal niet voor 2028 beginnen, omdat er verder technisch onderzoek naar de haalbaarheid en een omgevingsprocedure nodig zijn.