AMERSFOORT - Als gevolg van een technische storing is op de bushaltes bij station Amersfoort Centraal sinds begin april geen reisinformatie op de haltes beschikbaar. Meer dan de helft van de schermen wordt binnen drie weken gerepareerd en teruggeplaatst. Lopende het herstelwerk heeft de provincie Utrecht een extra tijdelijk overzichtsscherm laten bijplaatsen op het busstation.


Hergebruik

Alle schermen op de bushaltes zijn door leverancier Epsilon Cities onlangs weggehaald voor onderzoek in de fabriek. Uit analyse is gebleken dat door hevige regelval en zware wind vocht in de schermen is gekomen waardoor de storingen zijn ontstaan. De vorige schermen waren ruim 15 jaar oud en uit oogpunt van duurzaamheid was ervoor gekozen deze opnieuw te gebruiken. Ook zou het hergebruik en montage ter plekke de hinder voor de reizigers minimaliseren. De onderdelen zijn in de fabriek onderzocht en wat nog goed functioneert wordt binnenkort teruggeplaatst. Hierdoor is het mogelijk om als eerste op zeven bushaltes de nieuwe schermen met reisinformatie terug te plaatsen.

Bij de reparatie wordt grondig gecontroleerd dat de kasten waterdicht zijn. Deze reparatiewerkzaamheden worden volgens planning afgerond binnen drie weken. Op de overige vier bushaltes kan het nog circa drie maanden duren voordat daar de schermen zijn hersteld. De defecte onderdelen zijn besteld in het buitenland, maar hebben op dit moment een ruime levertijd. In overleg met de vervoerders worden de bushaltes met de drukste bezetting of een belangrijke bestemming als eerste weer voorzien van een nieuw scherm.

Om er toch voor te zorgen dat reizigers bij het station Amersfoort in de tussentijd zicht houden op de actuele vertrektijden van hun bus is tijdelijk een tweede overzichtsscherm bijgeplaatst. Daarop is informatie van alle vertrekkende bussen beschikbaar en wordt verwezen naar de halte waar de bus vertrekt.