UTRECHT - Op 24 mei worden in Kanaleneiland en in Ondiep de eerste twee laadlantaarns in gebruik genomen. Als de proef een succes is, dan komen er nog meer bij in de stad. De techniek van laadlantaarns wordt al toegepast in nieuwbouwwijken, maar is in bestaande wijken, op bestaande lantaarnpalen uniek.


“Goed nieuws voor de elektrische rijder”, zegt wethouder Eva Oosters (Milieu en Emissieloos Vervoer), “want op deze manier wordt het opladen van je elektrische auto op steeds meer plekken mogelijk. En voldoende laadpunten voor elektrische auto’s zijn een onmisbare schakel in onze ambitie om te werken aan een schoon en stil Utrecht.”

Minder ruimte nodig

Op dit moment telt Utrecht ruim 1.500 openbare laadpalen. Elke maand worden er ongeveer 30 laadpalen bijgeplaatst. Het vinden van geschikte locaties wordt steeds moeilijker, omdat de beschikbare ruimte in de stad steeds kleiner wordt. Laadlantaarns kunnen een stuk sneller worden geïnstalleerd, omdat het laadkastje direct aan de lantaarnpaal wordt gemonteerd en geen extra ruimte inneemt.

Mogelijk 1.800 extra laadpunten

Het installeren van een laadlantaarn is relatief eenvoudig. De aansluiting op het elektriciteitsnet is namelijk al aanwezig, waardoor er niet gegraven hoeft te worden. Het laadkastje op de lantaarnpaal wordt aangesloten op een reserve-ader in de elektriciteitskabel, die standaard niet wordt gebruikt. In totaal staan er op dit moment in Utrecht zo’n 600 elektriciteitskasten die de straatverlichting van stroom voorzien. Op elk van deze kasten kunnen potentieel drie laadlantaarns worden aangesloten, wat dus zou zorgen voor 1.800 extra laadpunten.

Opladen in één nacht

Bij de ontwikkeling van de laadlantaarn werkte de gemeente Utrecht nauw samen met de bedrijven Equans, NieuweWeme en We Drive Solar. De laadlantaarn in Kanaleneiland is voor openbaar gebruik. Aan de laadlantaarn in Ondiep kunnen alleen deelauto's van We Drive Solar worden opgeladen.