Toen in december 1983 de eerste rit werd gemaakt met de nieuwe Utrechtse tram was het opstappunt aan de centrumzijde vlakbij het Moreelsepark. Daar was een goede reden voor want reizigers wilden graag gebruik maken van de tram dichtbij de winkels en kantoren. Belangrijk was ook de snelle overstap op de treinen en bussen. Vanwege de bouw van het nieuwe stationsgebied moest deze tramhalte in 2013 verhuizen naar Jaarbeursplein. Vanaf daar was het 500 meter lopen naar het centrum en dat in een periode dat de omgeving was veranderd in een grote bouwput.
Doorgaande regionale tramlijn
De situatie was lange tijd verre van ideaal voor de reizigers. Maar deze zomer gaat daar verbetering in komen. Terwijl in Nieuwegein de werkzaamheden worden afgerond aan de nieuwe trambaan en halte rijdt vervoerder U-OV instructieritten in het stationsgebied van Utrecht. Het doel: de introductie van één doorgaande regionale tramlijn. Hier bij Utrecht C.S. komen de nieuwe tramlijn naar het Science Park en de regionale lijnen van en naar Nieuwegein/IJsselstein bij elkaar. Hier op dit verbindende gedeelte heeft het trambedrijf van de provincie samen met de gemeente Utrecht inmiddels ook de nodige werkzaamheden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de trams met reizigers kunnen gaan rijden.
Over deze gecombineerde baan in het Utrechtse stationsgebied gaan niet alleen regelmatig trams rijden, maar ook veel bussen en vanuit één richting taxi's. Het wordt hier behoorlijk druk en daarom zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen. Verder is de halte Jaarbeursplein aangepast aan de lengte van de nieuwe trams en heeft de gemeente Utrecht de kruisingen bij deze halte vernieuwd. Het werk vormt samen met de aanpassingen in Nieuwegein het sluitstuk voor de nieuwe Utrechtse regionale tramlijn.
Kijk mee aan boord!
Officieel mogen we nog geen reizigers meenemen op dit gedeelte van de tramlijn, maar in dit videojournaal geven we alvast een voorproefje waar we samen met U-OV mee bezig zijn. Bekijk het videojournaal.