UTRECHT/NIEUWEGEIN - Het Openbaar Ministerie heeft vandaag een gevangenisstraf geëist van zes jaar jaar tegen een 22-jarige man uit Utrecht die op 23 december 2020 een ongeval veroorzaakte op de A2 bij Nieuwegein. Samen met drie anderen reed hij die avond in een Audi met een Duits kenteken en probeerden ze uit hoe hard de auto kon rijden. Ter hoogte van Nieuwegein kreeg de auto een klapband en verloor de verdachte de grip op de auto. De Audi raakte een andere auto die tegen de vangrail belandde. De bestuurster van die auto, een vrouw van 20 jaar, overleed ten gevolge van de aanrijding.
Na de aanrijding vluchtten de inzittenden weg. De bestuurder stapte in een andere auto in, die door de politie in de gaten werd gehouden in een onderzoek naar plofkraken. Hij werd diezelfde nacht in deze auto aangehouden. Twee medepassagiers werden de volgende dag aangehouden; ze hadden die nacht in een paardenstal geslapen.
In het onderzoek is divers bewijs gevonden voor de verdenking dat de 22-jarige verdachte die vandaag voor de rechter stond de bestuurder was. Zijn dna is gevonden op de airbag in de Audi. Hij is afgeluisterd in de auto waar hij daarna is ingestapt. In dat gesprek zegt de verdachte dat de auto een klapband kreeg, dat hij de auto bestuurde en dat de klap gebeurde met een snelheid van ongeveer 300 km/uur.
Er is vastgesteld dat de Audi meer dan 200 km/uur moet hebben gereden op basis van waarnemingen bij het tankstation op de A27 waar is getankt en het tijdstip en plek van de aanrijding. Ook de diverse getuigen verklaren over een zeer hoge snelheid. De verdachte zelf heeft bekend de snelheid van de Audi te hebben uitgetest, de topsnelheid die ze haalden was 312 km/uur. Vermoedelijk was het plan de Audi te gebruiken als vluchtauto na een plofkraak. Technische gegevens van de Audi bevestigen dat de auto een klapband kreeg. De klapband kan zijn veroorzaakt door de hoge snelheid en de staat van de band, die was berekend op een maximum snelheid van 240 km/uur.
De officier van justitie vond zodoende bewezen dat de man zich schuldig heeft gemaakt aan dood door schuld in het verkeer en verlaten plaats ongeval. De schuld merkte hij aan als roekeloosheid: de verdachte heeft welbewust onaanvaardbare risico’s genomen met zeer ernstige gevolgen. Bij zijn strafeis hield hij ook rekening met het jarenlange strafblad van de verdachte, de eerder opgelegde voorwaardelijke straffen en zijn weigering hulp te aanvaarden. “Wat moet je met een verdachte die ervoor kiest zijn leven te besteden aan criminele rottigheid en lak heeft aan de maatschappij? Is dan niet het enige juiste antwoord dat de verdachte daar lange tijd geen deel van uit zal maken? Niet omdat we daar behagen in scheppen maar omdat hij het daar zelf naar heeft gemaakt”. Alles overwegende eist de officier van justitie een gevangenisstraf van zes jaar en tien jaar ontzegging van de rijbevoegdheid. Tenslotte vroeg hij de rechter de vordering van de nabestaanden geheel toe te wijzen.
De inzittenden van de Audi worden ook verdacht deel uit te maken van de plofkraakbende die opereerde vanuit een locatie in de Utrechtse wijk Overvecht. Deze strafzaak zal naar verwachting medio 2022 worden behandeld.