UTRECHT - Maandag 30 november gaat de trajectcontrole op de N230 (Zuilense Ring bij Utrecht) handhaven. Vanaf dan worden overtredingen van de maximumsnelheid automatisch doorgezet naar het Centraal Justitieel Incassobureau en volgt een boete. Het is het zeventiende van twintig nieuwe trajectcontrolesystemen op N-wegen dat actief wordt.
Op de N230, die deel uitmaakt van het noordelijke deel van de Ring Utrecht, geldt een maximumsnelheid van 100 km/uur. Deze wordt nu vaak overschreden, en er gebeuren relatief veel ongevallen op deze weg. De trajectcontrole moet de N230 veiliger maken. De trajectcontrole geldt tussen het Ghandiplein en de kruising met de A2, in beide richtingen.
Trajectcontrole
Een trajectcontrole handhaaft de snelheid over een langere afstand. De snelheid wordt niet op één punt gemeten; het gaat om de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Trajectcontrole heeft daarmee een groot effectgebied. Het systeem controleert dag en nacht op het overtreden van de maximumsnelheid.
Twintig N-wegen
Afgelopen jaar zijn op een aantal N-wegen trajectcontrolesystemen aangelegd. Het gaat om N-wegen in het hele land, waar relatief veel ongevallen gebeuren of vaak te hard wordt gereden. Inmiddels zijn vijftien systemen actief: op de N414, N787, N639, N351, N706, N333, N256, N270, N277, N201, N253, N11, N325, N260 en de N564. Maandag komen daar de N275 en de N230 bij. De overige drie systemen worden nog getest en gaan binnenkort handhaven.