SOEST - De afgelopen weken hebben meerdere mensen in Soest melding gemaakt van (poging tot) oplichting door een zogenaamde GGD-medewerker. Met een babbeltruc via de telefoon verkoopt de oplichter zogenaamd zelftesten die hij later zal bezorgen bij de mensen thuis. Eenmaal aan de deur vraagt de oplichter om uw bankpas en loopt daarmee weg.
Mogelijk bent u ook opgelicht door een persoon die zegt van de GGD te zijn. Of een poging daartoe. Neem contact op met de politie door te bellen naar 0900 8844 om melding of aangifte te doen. En bel 112 bij spoed.
Overtuigende babbeltruc
Echt iedereen kan slachtoffer worden van oplichters. Fraude met betaalmiddelen kent helaas verschillende vormen.
- Vaak gebruiken de oplichters een babbeltruc, zoals ook deze zogenaamde GGD medewerkers. Zo’n babbeltruc kan telefonisch of aan de deur. Soms is het een smoes om u bang te maken, maar het kan ook een zogenaamde verkooptruc zijn of een neppakketje dat wordt bezorgd.
- Vervolgens proberen de oplichters bijvoorbeeld uw (doorgeknipte) bankpas te krijgen en uw pincode te ontfutselen.
- Het kan ook zijn dat u een valse betaallink krijgt.
- Of dat de oplichters een programma op uw computer (laten) installeren zoals Anydesk of Teamviewer, zogenaamd om u te helpen.
- Het kan zijn dat u in het beeldscherm van uw telefoon de naam van uw bank of een andere instantie ziet. Ook hiermee proberen de oplichters uw vertrouwen te winnen, want zo denkt u dat u echt belt met de bank. Dit noemen we spoofing. Soms gebruiken ze namen van mensen die ook echt bij die bank werken.
- Soms weet de oplichter verrassend veel over u (maar dat hoeft niet). Deze informatie is waarschijnlijk afkomstig uit een datalek van internet of een bedrijf. Een combinatie van dit alles kan ook.
- De personen aan de telefoon en aan de deur zijn zogenaamd heel behulpzaam. Ook lijken ze heel professioneel, van een zogenaamd echte klantenservice, een nep GGD-medewerker, tot aan een nepagent of –koerier.
Tips:
- Weet dat een erkende instantie - zoals uw bank, de GGD, de politie of andere overheidsinstantie - u nooit onder druk zal zetten om ‘zo snel mogelijk te handelen’.
- Ook vragen zij nooit om persoonlijke gegevens zoals pincode, betaalgegevens of BSN-nummer.
- Geef ook nooit uw pinpas mee, ook niet doorgeknipt.
- Installeer geen software, zodat er op afstand kan mee worden gekeken of geholpen.
- Kortom, houd persoonlijke informatie altijd voor uzelf.