De 45-jarige verdachte reed op 13 januari 2021 met zijn vrachtwagen op een auto die stilstond op de vluchtstrook langs de parallelrijbaan van de A2 te Utrecht. Uit het onderzoek is gebleken dat de alarmlichten van de getroffen personenauto aanstonden en dat de auto zo ver mogelijk rechts op de vluchtstrook stond.
Niet geremd
Tijdens het onderzoek aan de vrachtwagen zijn er geen technische gebreken vastgesteld, die mogelijk de botsing kunnen verklaren. Aan de schade is af te lezen dat de vrachtwagen volledig op de vluchtstrook heeft gereden en vrijwel recht achterop de personenauto is gebotst. Ook blijkt dat de verdachte 83 kilometer per uur reed en dat er niet is geremd voor de botsing.
Daarnaast is geconstateerd dat de verdachte goed zicht had ten tijde van het ongeval. “Het wegdek was droog en het was overdag”, licht de officier van justitie toe. “Onbegrijpelijk dat de verdachte desondanks tegen de stilstaande auto op de vluchtstrook is aangereden.”
Zeer onvoorzichtig
“De conclusie is dan ook dat de verdachte totaal niet op de weg heeft gelet”, vertelt de officier van justitie. “Dat maakt dat het handelen van de verdachte niet anders kan worden aangemerkt dan als zeer onvoorzichtig en onoplettend.” De gevolgen van het gedrag van de verdachte zijn enorm groot. Melissa van Roosmalen is dezelfde middag aan haar verwondingen overleden en haar broer, Robin van Roosmalen is ernstig gewond geraakt. “Door het opgelopen letsel kan hij zijn beroep, zijn passie, niet meer uitoefenen.”
Deze heftige gevolgen zijn meegewogen bij het bepalen van de strafeis, net als de persoonlijke omstandigheden van de verdachte en het feit dat de verdachte niet eerder is veroordeeld. Alles afwegende eist het Openbaar Ministerie een jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf en een onvoorwaardelijke rijontzegging (OBM) van vier jaar.
De rechtbank doet op 5 januari 2023 uitspraak.