De flitser handhaaft op het overtreden van de maximumsnelheid en negeren van rood licht. De paal komt de staan op de kruising van de Fransicusdreef en de Orinocodreef, richting Ghandiplein. De maximumsnelheid op de stedelijke verbindingsweg is 50 km per uur. Per maand passeren daar zo’n 90.000 voertuigen.
Te hard en door rood
De flitser is nodig omdat er veelvuldig met te hoge snelheid wordt gereden, zowel overdag als ’s nachts. Ook wordt op de kruising vaak door rood gereden, met name richting de Noordelijke Ringweg. Bezoekers van het bedrijventerrein en de sportvoorzieningen in de buurt maken gebruik van deze kruising. Deze verschillende functies zorgen ook voor verschil in type weggebruikers, zoals jonge sporters en bestelbussen. Hiermee is het risico op een ongeval vergroot.
Niet harder dan 50
De Franciscusdreef een belangrijke invalsweg voor de stad Utrecht. Met het plaatsen van een flitspaal op deze locatie wordt bestuurders extra duidelijk gemaakt dat de limiet 50 is. Dit heeft naar verwachting een positief effect op het rijgedrag in de stad.
24 uur per dag
Het is bewezen dat een flitspaal een positief effect heeft op het rijgedrag en bijdraagt aan de verkeersveiligheid. De flitspalen zijn recent geplaatst. In de afgelopen periode zijn de flitspalen getest. Vanaf 14 november 2023 krijgen alle overtreders een boete. Flitspalen staan 24 uur per dag aan en overtredingen worden direct doorgestuurd naar het CJIB. Na ongeveer drie jaar wordt gekeken of de verkeerssituatie is verbeterd. Het Openbaar Ministerie beoordeelt dan, na overleg met de politie en de gemeente, of handhaving met een flitspaal langer noodzakelijk is.